banner-granatefestival

Een cultureel festival, waar woordkunst de hoofdrol speelt en diversiteit de kleur bepaalt

7 – 15 maart 2020

Met de spijker op het woord

Granate Festival in een notendop

Granate Festival is een multidisciplinair festival waarbij poëzie en film, met name het werk van biculturele makers, centraal staan. Het festival biedt het publiek filmvertoningen, poëzievoordrachten (samen en apart), masterclasses en andere activiteiten.

Van 7 tot en met 15 maart 2020 vindt de Boekenweek plaats. Granate sluit zich aan bij deze bijzondere week in Nederland en Vlaanderen en organiseert in dezelfde periode haar jaarlijkse Granate Festival, met elke dag aandacht voor film en poëzie van filmmakers en woordkunstenaars, met name Nederlandse biculturele talenten die professioneel werkzaam zijn. Voor haar festival nodigt Granate kunstenaars uit die met hun woorden en beelden maatschappelijke thema’s durven aan te kaarten. Daarbij kiest Granate voor oude en nieuwe films waarin poëzie een hoofdrol speelt: films die poëzie als leidraad gebruiken, documentaires of portretten over rebelse of dwarse stijliconen in de poëzie, films over de maatschappelijke relevantie van poëzie.

Van 7 tot en met 14 maart 2020 organiseert Granate in samenwerking met 8 Openbare bibliotheken en 8 filmhuizen in Amsterdam en Stichting Framer Framed een breed scala aan poëzie-optredens,  filmvertoningen en masterclasses.

Op 15 maart 2020 sluit Granate haar festival af met het Great Granate Gala ter ere van de vrouwelijke dichter, waarbij 85 vrouwelijke woordkunstenaars een vierregelig gedicht voordragen met als thema ‘Met de spijker op het woord’. Deze 85 afzonderlijke gedichten vormen samen één groot gedicht.

Entreeprijs

Binnenkort bekend

Het programma

7 maart 2020

• Opening Granate Festival met optreden van Curatoren van Granate en filmvertoning

8 – 14 maart 2020

• In de ochtend: Masterclasses
  • In de middag:Poëzie&Dans: Hoe dans je een gedicht
  • In de avond: Filmvertoning ingeleid door dichters

15 maart 2020

• Slotdag van Granate Festival:  Great Granate Gala,
    ter ere van de vrouwelijke dichter met 85 vrouwelijke woordkunstenaars.

Tijd en Locatie

Granate Festival vindt plaats van 7 tot en met 15 maart 2020 verspreid over alle stadsdelen van Amsterdam.

Locatie Workshops

De workshops vinden iedere ochtend tussen 10:00 en 12:00 uur plaats in de

• OBA vestigingen,
  • De Hallen,
  • Bijlmerplein,
  • Javaplein,
  • Roelof Hartplein
  • en Van der Pek.
Filmvertoningen

De films worden iedere avond tussen 20:00 en 22:00 uur vertoond in

• Uitkijk,
  • FC Hyena,
  • Kriterion,
  • Theater de Omval,
  • Cavia
  • Pakhuis de Zwijger
Optredens “Hoe dans je een gedicht”

De optredens vinden iedere middag plaats tussen 15:00 en 17:00 uur in

• de ontvangsthal van OBA vestigingen,
  • Oosterdok,
  • De Hallen,
  • Bijlmerplein,
  • Javaplein,
  • Roelof Hartplein
  • en Van der Pek.
Great Granate Gala

Het gala vindt plaats op 15 maart in de expositieruimte van Stichting Framer Framed aan de Oranje-Vrijstaatkade 71.