banner-poziewedstrijd

Poëziewedstrijd

voor jongeren van 13 tot en met 18

‘We komen om te verbinden’

Een nieuwe tijd is onderweg. Grenzen vervagen, kleuren vermengen zich, kaders verkleuren, culturen kruipen in elkaars armen, uiteenlopende gewoontes ontmoeten elkaar, handen slaan ineen: we komen om te verbinden.

Net als in de voorgaande jaren, vieren we op 5 mei 2018 de Bevrijdingsdag met een Vrijheidsmaaltijd. De deelnemers aan deze editie zijn scholieren en gevluchte kunstenaars. Zij hebben beiden geen directe band met WOII. De jongeren hebben er vaak over gehoord of over gelezen en de vluchtelingen hebben in hun land van herkomst dikwijls te maken gehad met oorlog of onderdrukking. Wat betekenen herdenken, oorlog en vrijheid voor jonge en nieuwe Nederlanders in deze tijd?

Poëziewedstrijd

Stichting Granate vraagt jongeren van 13 tot en met 18 jaar om een gedicht te schrijven onder het thema “We komen om te verbinden” en dit in te zenden. Deze poëziewedstrijd wordt in samenwerking met Respect Education Foundation (REF) georganiseerd.

Spelregels

• Je bent tussen de 13 en 18 jaar;
  • Je gedicht moet verband houden met het thema ‘wij komen om te verbinden’. Verder ben je vrij in het kiezen van inhoud, stijl, vorm, genre, rijm of geen rijm;
  • Je gedicht mag maximaal uit 10 regels bestaan;
  • Deadline voor het inleveren van je gedicht is 14 april 2018, 24:00 uur.

Prijzen

De winnaar ontvangt:

• Een geldprijs van € 100, –
  • Een uitnodiging om het gedicht van de maand van Stichting Granate te schrijven. Dit gedicht komt op de website van Granate te staan
  • Een plek als jurylid bij de Jongeren Poëziewedstrijd 2019.

Jury

Om de winnaar zo goed en eerlijk mogelijk te kiezen is er een deskundige jury samengesteld. De juryleden zijn:

• Nafiss Nia, dichter en artistiek leider van Stichting Granate.
  • Jos van Hest, dichter, poëziedocent en presentator.
  • Rosa Seeger, winnaar Jongeren Poëziewedstrijd 2017.

Prijsuitreiking

De drie beste gedichten worden op 25 april 2018 bekend gemaakt. Je krijgt per email de uitslag. Op 5 mei 2018 zullen de drie finalisten hun gedicht voordragen tijdens de feestelijke Vrijheidsmaaltijd van Granate Daarna wordt de “Winnaar Jongeren Poëziewedstrijd 2018” aangekondigd.
De andere twee finalisten ontvangen een geldprijs van € 50,- .