Dodenherdenking

9e editie Duizendenéén Film&Poëzie

In nauwe samenwerking met de Nieuwe Liefde organiseert stichting Granate een speciale editie ter ere van 4 mei.

Het evenement Duizendenéén Film&Poëzie sluit het seizoen af op 4 mei 2014. Gezien de bijzonderheid van deze dag wil Stichting Granate de Grand Finale van het evenement vieren met een extra grote editie, met als thema ‘Niet mijn oorlog, wel mijn vrijheid’. De deelnemers aan deze editie zijn een aantal dichters en filmmakers met een niet Nederlandse achtergrond.

Duizendenéén Film&Poëzie wil op deze dag een brug slaan tussen de jonge en de nieuwe Nederlanders. Dichters en filmmakers van een niet Nederlandse afkomst, met name vluchtelingen, hebben geen directe band met de Tweede Wereldoorlog, maar door hun eigen achtergrond hebben ze te maken gehad met oorlog of onderdrukking. Ook de jonge generatie Nederlanders heeft geen directe band met de Tweede Wereldoorlog en kent deze slechts uit de films en boeken of heeft de verhalen en herinneringen uit die tijd meegekregen van ouders en grootouders.

Stichting Granate wil graag op 4 mei 2014 de jonge en nieuwe Nederlanders met elkaar verenigen en laten zien hoe zij de vrijheid in Nederland ervaren die ze als geschenk hebben ontvangen. Het verlangen naar vrijheid en het behouden daarvan is iets wat iedereen hier met elkaar verbindt.

En zoals Rumi zegt:

‘We komen om te verbinden en niet om uit elkaar te drijven.’

Naast deze deelnemers zal onze gastheer en voormalige stadsdichter Amsterdam F. Starik het programma openen met een bijzondere voordracht. Ook drie scholieren zullen hun eigen gemaakte gedichten voordragen, die ze naar aanleiding van het thema hebben geschreven.

Voorafgaand aan het programma, vanaf 19.30u, wordt de Herdenking op de Dam live uitgezonden.

Deze editie wordt mede mogelijk gemaakt door het Amsterdamse Fonds voor de Kunst, De Nieuwe Anita en Cinemaria.

Presentatie

Naeeda Aurangzeb

Zondag 4 mei om 21.00

Plaats

De Nieuwe Liefde, Da Costakade 102,
1053 WP Amsterdam

Dichters

• Amal Karam,
  • Jana Beranová,
  • Baban Kirkuki,
  • Juan Heinsohn Huala,
  • Nafiss Nia,
  • Rodaan al Galidi,
  • Homaira Nakhat Dastgirzada

Films

Danser

Simone Heijloo

Meld je aan voor onze nieuwsbrief en blijf op de hoogte van onze activiteiten.

Uw aanmelding voor onze nieuwsbrief is bevestigd!