5 Mei 2018 – Vrijheidsmaaltijd

Vrijheidsmaaltijd

26e editie Duizendenéén Film&Poëzie

Proef de vrijheid met gedichten aan tafel en films op je bord!

Op 5 mei vieren we onze vrijheid, met een feestelijk diner aan lange tafels in onze grote zaal. Een karavaan van kunstenaars trekt langs het publiek op deze avond vol klinkende taal en rinkelende glazen. Laat je onderdompelen in de verhalen van dichters en filmmakers voor wie de vrijheid niet vanzelfsprekend is. Geniet van beelden en klanken en verrassende gesprekken. Kom samen eten, drinken en proosten op de vrijheid.

Stichting Granate viert de vrijheid met een Vrijheidsmaaltijd op 5 mei onder het thema ‘We komen om te verbinden.’ De deelnemers aan dit evenement zijn onder andere dichters en filmmakers met een vluchtelingen achtergrond en een aantal scholieren.

Stichting Granate wil door dit evenement een brug slaan tussen de jonge en de nieuwe Nederlanders. Deze twee groepen hebben de Tweede Wereldoorlog niet meegemaakt. Dichters en filmmakers van een niet Nederlandse afkomst, met name vluchtelingen, hebben geen directe band met de Tweede Wereldoorlog , maar door hun eigen achtergrond hebben ze te maken gehad met oorlog of onderdrukking. Ook de jonge generatie Nederlanders heeft geen directe band met de Tweede Wereldoorlog en kent deze slechts uit de films en boeken of heeft de verhalen en herinneringen uit die tijd meegekregen van ouders en grootouders. Maar ze hebben wel een overeenkomst: beide genieten van de vrijheid die de strijders hebben herwonnen na de Tweede Wereldoorlog.
Stichting Granate wil graag op 5 mei 2018 de jonge en nieuwe Nederlanders op een feestelijke manier met elkaar verenigen en laten zien hoe zij de vrijheid in Nederland ervaren die ze als geschenk hebben ontvangen. We willen graag laten zien dat er een sterke, maar toch nog onbekende band is tussen deze twee groepen. Het verlangen naar vrijheid en het behouden daarvan is iets wat iedereen hier met elkaar verbindt.

En zoals Rumi zegt:

‘We komen om te verbinden en niet om uit elkaar te drijven.’

Prijzen

• Entree: Binnenkort bekend

Promofilm

Event page

Aftermovie

Dichters

Filmmakers

Muziek

Dansvoorstelling

Presentatie